stikstofvulling in motorbanden: zin of onzin?

Banden K1200 K1300 S/R/GT/RS & K1600GT
Post Reply
Vang
Roekie

stikstofvulling in motorbanden: zin of onzin?

Post by Vang » Sun 14 Sep 2008, 19:17

een vraag: heeft het zin om motorbanden te vullen met stikstof? ik rij per jaar ca 70.000km met de auto op banden (zomer of winterbanden) die altijd met stikstof zijn gevuld en heb daar eigenlijk nooit omkijken naar.

In hoeverre geldt dit ook voor motorbanden? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en zo ja, wat is dan de ervaring?
BeestMet2Wielen

Herr Flick
K1200S

Re: stikstofvulling in motorbanden: zin of onzin?

Post by Herr Flick » Sun 14 Sep 2008, 19:28

Niet doen!

Motorbanden dienen juist op temperatuur te komen voor maximale grip te krijgen, en stikstof houd het zaakje aardig koel! :O

Vang
Roekie

Post by Vang » Sun 14 Sep 2008, 20:25

hoezo houdt stikstof de boel koud? dat kan me voorstellen als we over vloeibaar stikstof praten, maar daar is hier geen sprake van. Stikstof in gasvorm zal, net als gewone lucht, opwarmen door gebruik van de band. toch??
BeestMet2Wielen

Erwin
K1600GTL

Post by Erwin » Sun 14 Sep 2008, 21:02

Stikstof in banden heeft wellicht enig effect bij circuitracen en bij vliegtuigen of zwaar transport. Voor gewoon straatgebruik in personenauto's en motoren is het weggegooid geld.

Aangedragen redenen voor stikstof:
- "Zuurstofmoleculen zijn dermate klein, dat ze door het karkas van de autoband ontsnappen. Stikstofmoleculen zijn groter en ontsnappen niet of nauwelijks." Lucht bestaat voor 80% uit stikstof. Met deze redenering zou dus na een paar keer bijvullen het percentage stikstof in de banden alleen maar toenemen, omdat de andere gassen ontsnappen.
- "Zo is de kans op oververhitting van een band die op de juiste spanning is veel kleiner." Maar dat heeft dus niet zoveel met stikstof van doen, meer met af en toe je bandenspanning controleren.
- "Een laatste voordeel van stikstof boven lucht is dat er geen zuurstof en waterstof meer in de band komt. Daarmee behoort condensvorming in banden tot het verleden, wat roestvorming aan velgen voorkomt." Zuurstof en waterstof ontsnappen toch? En bij mijn weten condenseren zuurstof en waterstof niet. Water condenseert, en de hoeveelheid daarvan in de band is minimaal.
- "Stikstof is veilig want het brandt niet." Klopt, bij vliegtuigen en raceauto's erg fijn, maar voor personenauto's en motoren niet relevant.
- "Stikstof vermindert veroudering van de band." Banden verouderen door verdroging, niet door zuurstof of andere gassen.

Voor mij dus gewoon lucht uit het pompje....

Het stikstof-verhaal is niets meer dan gebakken lucht.
Groeten,
Erwin

Where the road ends Adventure begins ...

Image Lid MAG

Rene
K1200S

Post by Rene » Sun 14 Sep 2008, 21:25

Erwin wrote:Stikstof in banden heeft wellicht enig effect bij circuitracen en bij vliegtuigen of zwaar transport. Voor gewoon straatgebruik in personenauto's en motoren is het weggegooid geld.

Aangedragen redenen voor stikstof:
- "Zuurstofmoleculen zijn dermate klein, dat ze door het karkas van de autoband ontsnappen. Stikstofmoleculen zijn groter en ontsnappen niet of nauwelijks." Lucht bestaat voor 80% uit stikstof. Met deze redenering zou dus na een paar keer bijvullen het percentage stikstof in de banden alleen maar toenemen, omdat de andere gassen ontsnappen.
- "Zo is de kans op oververhitting van een band die op de juiste spanning is veel kleiner." Maar dat heeft dus niet zoveel met stikstof van doen, meer met af en toe je bandenspanning controleren.
- "Een laatste voordeel van stikstof boven lucht is dat er geen zuurstof en waterstof meer in de band komt. Daarmee behoort condensvorming in banden tot het verleden, wat roestvorming aan velgen voorkomt." Zuurstof en waterstof ontsnappen toch? En bij mijn weten condenseren zuurstof en waterstof niet. Water condenseert, en de hoeveelheid daarvan in de band is minimaal.
- "Stikstof is veilig want het brandt niet." Klopt, bij vliegtuigen en raceauto's erg fijn, maar voor personenauto's en motoren niet relevant.
- "Stikstof vermindert veroudering van de band." Banden verouderen door verdroging, niet door zuurstof of andere gassen.

Voor mij dus gewoon lucht uit het pompje....

Het stikstof-verhaal is niets meer dan gebakken lucht.
Dit verhaal is zeer mooi uitgelegd
Dus gewoon lucht met de compressor is goed
Gr René :M :M

Vang
Roekie

Post by Vang » Sun 14 Sep 2008, 21:44

juistem, dat zijn tenminste reacties! ik mag zelf merken dat bij genoemde kilometers met de auto, ik geen enkele keer hoef bij te vullen tussen de wissel van zomer- naar winterbanden en v.v. en ja, ik controleer de spanning wel :g

ik ben nogal lui namelijk en alles wat ik kan doen om extra werk te voorkomen is altijd welkom, dus zodoende dacht ik aan dat stikstofverhaal.

groeters oet Hengelo
BeestMet2Wielen

Post Reply